27 mar, 13

Rajd Monte Karlino

39. Rajd Monte Karlino – 1 runda Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów 22-23 marca 2013r.

Jak co roku firma Proauto aktywnie wspiera sportowe wydarzenia i wspólnie z Lotos Oil brała udział w Rajdzie Monte Karlino.

Zwycięzcy w klasach:

K1: Dariusz Pękalski / Daniel Pękalski – Automobilklub Stargardzki – Honda Civic

K2: Przemek Dziedzicki / Kuba Kowalczyk – Automobilklub Stargardzki – Honda Civic

K3: Robert Bartela / Tomasz Korpalski – Automobilklub Orski – VW Golf

K4: Andrzej Łukaszyk / Waldemar Karwas – Automobilklub Koszaliński – Subaru Impreza

Klubowa: Automobilklub Koszaliński

Tegoroczna edycja rajdu już 5 rok z rzędu stanowiła rundę PPAiK oraz otwierała zmagania w sezonie 2013. W porównaniu z ubiegłymi latami organizator – Automobilklub Koszaliński – wprowadził sporo zmian i nowości. Jedną z nich było przeniesienie bazy rajdu z Koszalina do Karlina – miasta w którym w 1971 roku zaczęła się historia rajdu. Jednak najważniejszą zmianą z punktu widzenia uczestników było wytyczenie zupełnie nowych prób sprawnościowych. Wszystkie próby miały charakter oesowy – wytyczone na zamkniętych drogach gmin Biesiekierz i Świeszyno. Kolejną atrakcją były próby miejskie – do kultowego już superoesu w centrum Koszalina dołączyła próba w Białogardzie, prowadząca głównymi ulicami miasta z widowiskową „beczką” na głównym skrzyżowaniu. Już w piątkowy wieczór, po zapoznaniu z trasą słychać było opinie o wymagającym charakterze prób i trudnych warunkach pogodowych. Jeszcze nigdy Rajd Monte Karlino tak bardzo nie przypominał w tej kwestii swojego pierwowzoru – Rajdu Monte Carlo: na odcinkach na zmianę można było znaleźć głęboki śnieg, lód lecz także suchy asfalt.

Rajd rozpoczęła piątkowa parada – prezentacja załóg rajdowych po głównej ulicy Karlina, przed tutejszym ratuszem. Paradę poprzedził pokaz ratownictwa drogowego przeprowadzony przez OSP Karlino wraz z Koszalińskim Sztabem Ratownictwa. Od sobotniego poranka 51 załóg zmagało się z 9 odcinkami o łącznej długości ponad 17km. Pogoda nie odpuściła i po nocnym, ponad 10-stopniowym mrozie odcinki stały się jeszcze bardziej nieprzewidywalne. Załogi podeszły do warunków z odpowiednim respektem, o czym świadczy fakt, że tylko 1 z nich nie ukończyła rajdu z powodu opuszczenia trasy. Nowy miejski odcinek w Białogardzie okazał się bardzo widowiskowy, rajdowcom sekundy do startu odliczali na zmianę burmistrz i starosta. Spiker komentujący na żywo wyczyny rajdowców rozgrzewał tłum kibiców, który mimo mrozu mocno dopingował uczestników Rajdu Monte Karlino. Dodatkową atrakcją dla mieszkańców była prezentacja pojazdów zabytkowych przy trasie odcinka. Tradycyjnie już, zmagania kończył superoes w centrum Koszalina, wytyczony na ulicach między ratuszem a muzeum. Tutaj honorowym starterem był prezydent Miasta Koszalin. Kierowcy bardzo chwalili nowe trasy, które mimo ciężkich warunków sprawiały im mnóstwo frajdy, a zabezpieczenie stało na najwyższym poziomie.

Do ostatniej próby trudno było typować faworytów w poszczególnych klasach – wyniki zmieniały się z odcinka na odcinek – aura zrobiła swoje a właściwy dobór opon był trudniejszy niż wygrana w ruletkę. 1 runda PPAiK okazała się potężną szkołą jazdy dla uczestników, próby na zamkniętych drogach wymagały nie tylko sporych umiejętności, lecz także pokory, a miejskie odcinki nie lada precyzji.

Warto wspomnieć, że rajd zabezpieczało 7 wozów ratownictwa technicznego z lokalnych OSP oraz 5 karetek pogotowia z lekarzem. Dużą ilość sił w zabezpieczenie rajdu zaangażowały lokalne jednostki Policji. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu gospodarza – władz miasta Karlino rajd z roku na rok może się rozwijać i oferuje uczestnikom i kibicom coraz więcej atrakcji.

Verified by MonsterInsights