22 cze, 21

Podstawowe rodzaje smarów

proautoBlog

Zadaniem smarowania jest między innymi zmniejszenie tarcia, ochrona przed korozją, odprowadzanie ciepła z obszaru tarcia i tłumienie drgań. Najczęściej do smarowania wykorzystuje oleje i smary. Chociaż oba produkty mają podobne przeznaczenie, znacząco się od siebie różnią. Oleje cechują się stanem ciekłym. Smary składają się z oleju bazowego związanego środkiem zagęszczającym, dzięki któremu zyskują stan stały i pozostają w miejscu smarowania. To właśnie środek zagęszczający decyduje o typowych właściwościach eksploatacyjnych smaru. Jakie popularne rodzaje smarów możemy wyróżnić? Tym zajmiemy się w dzisiejszym wpisie.

Rodzaj środka zagęszczającego

Najczęściej stosowanym środkiem zagęszczającym w składzie smarów są mydła – uwodnione lub bezwodne. Często jako zagęszczacze stosuje się też woski, polimery, stałe węglowodory i bentonity, jak również substancje stałe o dużym stopniu rozdrobnienia, takie jak proszki metali, grafit, dwusiarczek molibdenu itp. Smary klasyfikuje się zazwyczaj właśnie ze względu na rodzaj użytego zagęszczacza. W związku z tym można wyróżnić:

  • Smary bentonitowe. Smary bentonitowe perfekcyjnie zastępują smary klasyczne w urządzeniach, w których temperatura pracy przekracza 100 stopni Celsjusza. Charakteryzują się dobrą przyczepnością do powierzchni metalowych, świetnie radzą sobie przy pracy w dużym zapyleniu, wilgoci, itd.
  • Smary biodegradowalne. Jak sama nazwa wskazuje, to smary niezawierające toksycznych dodatków. W razie przedostania się smaru do środowiska ulegnie od biodegradacji. Eko-smar produkuje się z syntetycznego oleju estrowego, oleju roślinnego i mydła wapniowego.
  • Smary litowe. Smary litowe stanowią większość smarów używanych na całym świecie. Wynika to z tego, że są produktami uniwersalnymi, sprawdzającymi się w szerokim zakresie temperatur pracy.
  • Smary glinowe. Smary ze stearynianem glinu cechuje dobra przyczepność i odporność na wilgoć. Niestety nie są odporne na działanie niskich i wysokich temperatur – z wyjątkiem tych, zawierających mydła o dobrych właściwościach żelujących.
  • Smary wapniowe. To również popularne smary. Smary z mydłem uwodnionym stosowane są zazwyczaj do łożysk pracujących pod małym obciążeniem, a bezwodne – do smarowania elementów pracujących w środowisku bardzo wilgotnym i w styczności z powłokami antykorozyjnymi.
  • Smary z sulfonianem wapnia. To smary wielofunkcyjne. Dobrze przenoszą duże obciążenia i chronią smarowane elementy. Są też stabilne termicznie i skuteczne w ochronie antykorozyjnej.
Verified by MonsterInsights