27 sty, 22

Kryteria wyboru smarów plastycznych

proautoBlog

Smar odgrywa kluczową rolę w uszczelnianiu, zapobieganiu korozji, zapobieganiu zużyciu i ochronie wewnętrznych części metalowych. Użytkowanie wysokiej jakości smaru o właściwościach ściśle dostosowanych do określonego celu to podstawa sprawnego działania maszyn. Substancja ta wpływa na obniżenie tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami maszyny podczas jej pracy. Smary to substancje produkowane zarówno w stanie ciekłym, jak i półpłynnym oraz stałym. A jak dokonać dobrego wyboru smaru?

Działanie smaru plastycznego

Działanie smaru plastycznego polega na tworzeniu na nasmarowanych powierzchniach powłoki zwiększającej poślizg i niwelującej zużycie komponentów w wyniku tarcia. Około 70% to olej bazowy, który połączony jest między innymi z substancjami zagęszczającymi oraz innymi odpowiedzialnymi np. za zapobieganiu korozji.

Klasa penetracji

Na początku wybieramy klasę penetracji. Wysoką klasę stosuje się przy wysokich  temperaturach lub niskich prędkościach. Są one bardziej odporne na działanie wody i pomagają podczas pracy w trudnych warunkach, pod dużymi obciążeniami. W przypadku odwrotnym stosuje się smary o niższej klasie penetracji. Olej, który jest jednym z głównych składników smaru plastycznego, pod wpływem temperatury zmienia swoją lepkość. Im wyższa temperatura, tym mniejsza lepkość. Oleje o niższej lepkości mają wyższą skuteczność ochrony urządzenia pracującego w niskich temperaturach.

Konsystencja środka smarowego

Smar ciekły taki jak olej mineralny czy syntetyczny, stosujemy, gdy z węzła tarcia odprowadzamy ciepło. Ciekłe nadają się do wysokich temperatur i prędkości. Smary plastyczne używa się przy średnich lub niskich prędkościach i temperaturze w granicach pracy charakterystyki smaru.